Groene Weg naar de Middellandse zee

8 juli 2023 - Mechelen, België

Start zaterdag 8/7/'23

Rustige middagstart 54km afgelegd langs de Vehnbaan van Monschau naar Sankt Vith. 19,4 gemiddeld. Opvallend veel rode wouwen dees kanten. Schitterende route al waren we eerst in de verkeerde richting vertrokken. Morgen rollen we luxemburg in..

Zondag 9/7/'23

Mooie start. Vehnbahn met vele idylische  bruggetjes. Leuk rijden maar af en toe toch al serieuze beklimmingen. Na 45km veranderde het weer. In de verte hoorde we een onweer. Toch maar beslist om te schuilen. Net op tijd om den bliksem te  vermijden die wat verder een haag in de fik had gezet 😬. Goe nat aangekomen in het Luxemburgse Wiltz. Maar dat prima hotel maakt de de dag helemaal goed. Als het weer morgen goed zit probeten we wat verder te komen dan de 72 van vandaag.

Maandag 10/7/'23

Ideaal fietsweer. Startend met een klim uit het dal van Wiltz. Mooie fietsweg langs het water met lichte klimmetjes.' s Middags zijn  we in Ettelbruck aangekomen, perfect voor het middageten. Daarna hop naar Luxemburg stad. We volgen bijna de hele tijd het treinspoor. Door de felle tegenwind toch nog een pittige trip. Aangekomen in Luxemburg rond 16u. Daar beslist om toch nog 13km verder te gaan tot in Roenes. In totaal hebben we toch zo'n 95 km in de benen.  Frankrijk is in zicht.

Dinsdag 11/7/'23

Vandaag was er een korte trip van 50km gepland omwille van de hete temperaturen. Het ging heel de dag op en af.  Tussestops in Mattom, Distropf en Vivry. Uiteindelijk toch 70km wegens kleine misrekening 😬. 15u30 bij onze B&B Le relais de Mazagran. Goed getimed, want er kwam een onweertje aan.

Woensdag 12/7/'23

We starten vandaag met een topfietsweertje, wolkjes briesje 26 graden: vooraf bleek Sven zijn versnellingsapparaat (rohloff ding) olie te lekken  dus we hopen maar dat het niet ontploft 😉 Maar verdorie, wat een pittige trip werd dit. Heel de tijd op en neer & het briesje werd ook nog stevige tegenwind. De laatste heuvel was er 1 van 9%. In stukjes dan maar beklommen. Onderweg de grote leegte Idyllische uitzichten over eindeloze akkers en heel stille boerengehuchten Na 66km zijn we aangekomen in Vic-sur-Seille. Hier verblijven we zowaar in een château met supervriendelijke eigenaars We gaan een beetje terug in de tijd.

Donderdag 13/7/'23

Na een schitterend kasteelverblijf  vertrokken we weer met frisse moed. De heuvels waren nog pittig (zelfs 1tje van 14%) 😓, maar de weg was aangenamer met af en toe wat rechte stukken. Lunéville is de eerste stad waar iets te zien lijkt die we tegenkomen in Frankrijk dus maar 42 km vandaag want het is conge. We bouwen morgen een rustdagje in voor een bezoek aan Nancy. De fietsspieren gaan daar ook deugd van hebben. We pikken de parade voor de 14de juli even mee (t blijven toch een beetje rare jongens die fransozen,☺️)

Vrijdag 14/7/'23 Bezoek aan Nancy

Zaterdag 15/7/'23

Onze groene route gooit vandaag al direct buien en onweer op ons dak en volgens de weerapps gaat dat alleen maar erger worden dus besluiten we af te buigen richting Vogezen. Dat is eerst heel wat minder idyllisch over een onverharde fietsroute naast het treinspoor goed voorzien van dikke keien. We rammelen in ieder geval van het onweer weg en dat was de bedoeling 😊 Het landschap is veranderd (minder open velden). Eens we in de Vogezen komen, zijn de banen prima en worden we op een berglandschap getrakteerd

Mooie route met 2 felle klimpartijen en nog enkele stukken over onverharde wegen. Dit is prima, tot je moet klimmen. 😕 Aangekomen in Saint-Dié-des-Vosges met 70 km op de teller.

Zondag 16/7/'23

Vandaag stond er een klim van 500m naar 1000m op het programma. Amai, stevige cols met een serieus percentage. Route liep niet altijd over geasfalteerde wegen, wat het klimmen extra bemoeilijkten. Beentjes hebben serieus mogen werken. Aangekomen in Gérardmer. Hotel met uitzicht op het meer.

Woensdag 26/7/'23

Na een week van bezinning, hebben we besloten onze tocht te stoppen. Fietsen met temperaturen boven de 30*C is niet te doen. Met de auto zijn we naar Zuid-Frankrijk gereden om daar samen met onze familie verder te genieten van de vakantie.